Velké značky tradičního světa objevily kryptoměny a blockchainové technologie!

velke-znacky-tradicniho-sveta-objevily-kryptomeny-a-blockchainove-technologie

Kryptoměny a další blockchainové technologie přestaly být okrajovou záležitostí a hračkou počítačových geeků. Čím dál více velkých značek tradičního světa vnímá potenciál, který přinášejí pro rozvoj jejich podnikání a růst jejich byznysů.

Nezmič
15. 2. 2024

Úvod

Velké značky tradičního světa využívají kryptoměny a další blockchainové technologie z mnoha důvodů.

Některé z nich přijímají platby v kryptoměnách. Jiné drží kryptoměny na své účetní rozvaze. Další budují na blockchainu své věrnostní programy, tokenizují komunity svých příznivců, využívají blockchainové technologie k vytváření nových prodejních kanálů pro své produkty a služby, zaměřují se na digitální sběratelství nebo jinou z možných oblastí, kterými by podpořily svůj hlavní byznys a získaly doplňkové příjmy, nebo utužily vztahy se svými zákazníky.

Některé značky využívají jeden dílčí prvek. Jiné prvky kombinují, aby dosáhly co největší synergie s co nejlepším účinkem. Některé značky se zaměřují na jednorázové marketingové aktivity, které bývají často spojené s charitativními účely. Zatímco jiné budují plnohodnotné a dlouhodobé aktivity v digitálním světě.

Příklad jednorázové aktivity – NFT projekt společnoti McDonald´s v ČR

Typickým příkladem jednorázového projektu, který spojoval marketingové a dobročinné cíle, byl NFT projekt společnosti McDonald´s v ČR. McDonald´s se spojil s umělcem Tomášem Břínkem, který vytvořil NFT burger, jenž se dražil ve veřejné dobročinné aukci. NFT Meastropiece od TMBK pro společnost McDonald’s se vydražil za 5,04 Etherea, což bylo v přepočtu 281 400 Kč, které putovaly nadačnímu fondu na podporu rodin vážně nemocných dětí. 

Jak je vidět z předchozího příkladu, některé značky se snaží svézt na vlně módních trendů. Jiné v kryptoměnách a dalších blockchainových, nebo DLT technologiích vidí hluboký smysl a budují v této oblasti dlouhodobé projekty. Pojďme si ukázat příklady z jednotlivých oblastí. Našim cílem není zachytit všechny značky, ale poskytnout základní představu. 

 

Oblasti, do kterých se velké značky pouštějí

Svět tradičních financí

BlackRock, největší investiční správce aktiv na světě, který má ve správě přes 9 bilionů dolarů, což je mimochodem větší objem finančních prostředků než roční rozpočet třetí největší ekonomiky světa (Japonska), spustil bitcoinové spotové ETF v USA. Jedná se o investiční nástroj, který zjednoduší nákup a držení kryptoměn (v tomto případě bitcoinu) jak retailovým investorům, tak hlavně firmám, bankám a dalším institucím.

Finanční instituce chtějí kryptoměny využívat i za dalším účelem, mimo vlastní investice a tvorbu nových investičních nástrojů. Proto například Swift navázal spolupráci s Chainlinkem. Přeshraniční transakce by se tím mohly výrazně zrychlit a zlevnit. Navíc Spolupracují na produktu (je v testovací fázi), který bankám zjednoduší přecházení mezi různými blockchainy aniž by musely používat bridge.

Karetní společnost VISA v roce 2021 spustila, ve spolupráci se společností Crypto.com, pilotní projekt platebních karet. Skrze USDC (tokenizovaný dolar) vypořádávala mezinárodní transakce na ETH blockchainu. Nyní s obchodními acquirery Worldpay a Nuvei rozšiřují pilotní programy na blockchainu Solana. Od využívání USDC na Solaně si slibují výrazné snížení transakčních nákladů a zvýšení rychlosti při ověřování transakcí.

Návrh Bez Názvu (3)

Investiční společnost Fidelity Investments zašla ve svých plánech ještě dál než další finanční společnosti. Ve Spojených státech si tento tradiční investiční gigant podal přihlášky ochranných známek na řadu produktů a služeb Web3. Kdy kromě možného NFT tržiště zvažuje poskytovat i kompletní nabídku finančních služeb v metaversu. Počínaje investičními a směnárenskými službami, přes klasické finanční služby spojené s platebním stykem jako jsou elektronické platební účty (peněženka pro úschovu kryptoměn), ale i elektronické převody a účty pro správu kreditních karet. Dle patentových návrhů zvažuje i zřízení penzijního fondu, správu investic a služby finančního plánování. Pravděpodobně i pořádání školení, workshopů a konferencí zaměřených na oblast investic a marketingových finančních služeb.

Kryptoměny na účetních rozvahách známých firem

Pojďme se přesunout ze světa tradičních financí do klasického byznysového prostředí. Některé firmy jako například Muskova Tesla, osmá největší veřejně obchodovaná společnost světa, drží na své účetní rozvaze část svého firemního kapitálu v kryptoměnách. Pokud se jedná o Teslu, tak je to 10720 bitcoinů, čímž ji patří třetí místo žebříčku za Microstrategy Michaela Saylora a bitcoinovým těžařem firmou Marathon Digital Holdings.

Platby v kryptoměnách za produkty a služby

Některé firmy využívají kryptoměn k přijímání transakcí v kryptoměnách, ale samy kryptoměny nedrží a kryptoměnové úhrady se na pozadí převádějí do státní měny a obchodníkovi přichází na účet státní měna. Příkladem je největší český e-shop provozující společnost ALZA.

Běžné nákupy v bitcoinu je možné realizovat jak v České republice, tak ve světě. Existuje i interaktivní postupně se rozrůstající mapa těchto míst.

Ze známých zahraničních značek přijímajících kryptoměny uveďme například automobilku Ferrarri.

Automobilky

Ferrerri není jedinou automobilkou, která obrací svou pozornost ke kryptoměnám a web3. Aktivity jednotlivých koncernů jsou různé. Šíře je pestrá. Počínaje značkami, které se snaží svézt na vlně digitálních technologií a vydávají série NFTs, které nemají větší benefity až po značky, které web3 vnímají jako příležitost, která otevírá nové trhy a možnosti. Digitální svět umožňuje zákazníkům přinášet nové vtahující zážitky a firmám poskytuje zcela nový prodejní kanál. Navíc jim umožňuje budování hlubšího vztahu se svými zákazníky, a to díky budování digitálních komunit okolo své značky.

Etheri a Hand Holding a Collectible Card With a Ferrari Car on 6e635c27 8cc2 4916 A9e5 Fdea3d4ed9e9

Aktivní je v této oblasti řada automobilek. Některé pracují více, jiné méně zdařilým způsobem. Mezi mnoha jinými jmenujme například Mercedes-Benz, Porsche nebo třeba Fiat, který zřídil nový věrnostní program odměn a vydal tzv. FIAT Pass. Fiat Pass jsou jedinečné členské karty, které byly distribuované zdarma všem zájemcům. Podle toho, jak držitelé interagují se značkou, mohou odemknout různé odměny nebo časný přístup k budoucím airdropům.

Některé automobilky jako například BMW jdou cestou spoluprací s úspěšnými web3 projekty jako je například Bored Ape Yacht Club a na akci Ape Fest vytvořili jedinečný digitální zážitek s BMW i5 M60 xDrive 

Zcela jiný přístup k využití blockchainu (přesněji technologie DLT) má automobilka Hyundai, která oznámila implementaci dodavatelského systému monitorování CO2 integrovaného na síti Hedera.

Pokud se jedná o české prostředí, tak svůj metaverse buduje i Škoda Auto.

V českém prostředí vznikl i projekt Deus, zaměřený na tokenizaci investičních vozů. Zavádí moderní trendy do praxe tím, že spojuje moderních technologie a prvky využívající web3, ať už jde o propojení reálného a digitální světa, budování komunity, kterou spojuje společné nadšení, tvorba digitálního dvojčete vedle fyzického automobilu, ale přináší i řadu dalších benefitů vázaných na vlastnictví NFT.

Blockchain přináší i různá praktická využití, která bez něj dříve realizovat nešla. Jednou z nich je i zápis klíčových údajů o vozu do nezfalšovatelné decentralizované veřejné databáze. Klíčová technická specifikace (VIN) zapsaná na blockchainu může být takovým nezfalšovatelným rodokmenem, či rodným listem vozu.

Letecké společnosti

Věrnostní programy postavené na NFTs ve velkém budují nejen automobilky, ale i letecké společnosti. Mezi velkými brandy je to například Lufthansa, která je velmi aktivní.

Lufthansa

Věrnostní programy odměn budují i další známé aerolinky, jako například Etihad Airways.

Argentinská nízkonákladovka Flybondi se díky svému partnerství s TravelX zaměřila na ticketing. A nabízí své letenky jako NFT na blockchainu Algorand. Tím svým zákazníkům nabízí mnohem flexibilnější zážitek z cestování, při kterém nemusí předem definovat své cestovní plány nebo uvádět, kdo budou cestující. Letecká společnost ušetří na nákladech a ještě si zvýší své dodatečné příjmy, protože dané NFT letenky mohou cestující přeprodávat na sekundárním trhu. A z těchto druhotných přeprodejů si Flybondi účtuje poplatek.

Zábavní průmysl

Snad každý zná animovaný seriál „The Simpsons“. Koncem roku 2023 vyšla epizoda, ve které se objevila řada známých NFT kolekcí.

Zábavní průmysl je navíc úzce spjatý se sběratelstvím. Zábavní značky generují nezanedbatelné příjmy z prodejů doprovodných produktů (merche). Firma Disney proto navázala spolupráci s firmou Funko. Společně vydali sběratelské kartičky. Část z nich byla propojena i s fyzickým světem – náležela k nim limitovaná edice fyzických sběratelských postav.

Zábavní gigant Disney navázal spolupráci také s jedním z největších vývojářů na web3 trhu firmou Dapper Labs. Na konci prosince 2023 společně spustili NFT platformu nazvanou Disney Pinnacle, na které je možné sbírat a obchodovat postavy od Disney, Pixar a také z Hvězdných válek. V první fázi projektu, která byla právě spuštěna, získalo přístup malé množství vybraných fanoušků a investorů, kteří testují jednotlivé funkcionality platformy a podílejí se na jejím vylepšování a vývoji, než bude otevřena široké veřejnosti. Očekává se, že projekt bude přinášet různé zážitky a benefity nad rámec sběratelství a obchodování, ale bližší podrobnosti zatím nejsou známy. Pokud máte Disney postavy rádi, můžete se zapsat na seznam zájemců.

Sportovní průmysl

S digitálním sběratelstvím experimentují i sportovní značky.

NHL ve spolupráci se společností Sweet na blockchainu Polygon spustila NHL Breakaway. Nová NFT platforma umožňuje komunitě fanoušků sbírat nejzajímavější hokejové momenty z historie NHL a vyměňovat si je s ostatními. Připravují se i sociální a herní funkce či sbírání odměn. Projekt je aktuálně ve své beta verzi, ve které je již spuštěna jak platforma pro vyměňování si hokejových momentů, tak platforma pro nákup a prodej hokejových momentů. Další funkce postupně přibývají. Projekt je možné vyzkoušet si i zdarma. Stačí sledovat Twitter projektu, kde zveřejňují speciální odkazy, které umožňují nováčkům získat zdarma jeden balíček „Ice Nation“ se dvěma herními momenty.

Návrh Bez Názvu (4)

Podobný projekt má i basketbalová NBA, která ve spolupráci se společností Dapper Labs spustila projekt NBA Top Shot. Ten běží již čtvrtým rokem.

Nejraritnější momenty mají vysokou hodnotu. NFT Highlight LeBrona Jamese z nejvzácnější kolekce NBA Top Shot se nedávno prodal za 21.000 USD!  

Mezinárodní fotbalová organizace FIFA ve spolupráci se společností Modex vydala k příležitosti fotbalového MS 2022 sběratelskou kolekci „FIFA+ Collect“. Původně byla vydána na blockchainu Algorand a držitelům přinášela různé výhody. Nyní u příležitostí vydání druhé kolekce přechází na blockchain Polygon. Držitelé měli mimo jiné šanci získat vstupenku na finálový zápas MS ve fotbale v roce 2026, ale i řadu další benefitů.

Fotbalový klub AC Milán připravuje projekt tokenizace svého fotbalového hřiště. Bude se jednat o digitální repliku hřiště, která bude rozdělena na bloky 1yd x 1yd, které si fanoušci mohou zakoupit ve formě NFT. Podle toho, co se bude dít na zakoupeném kousku hřiště při reálném zápase (gól, asistence, žlutá karta atd.), bude získávat majitel daného NFT body. Čím více bodů, tím více odměn, kterými mohou být podepsané dresy, VIP zážitky nebo vstupenky na zápasy.

Na podobném principu funguje i projekt AO ArtBall, na kterém spolupracuje společnost Sweet s jedním z největších tenisových turnajů světa Australian Open. Projekt funguje od roku 2022 a v lednu 2023 byla vydána již třetí kolekce NFT tenisových míčků. Každý majitel ArtBallu 2024 má možnost požádat o bezplatný pár 7denních vstupenek do finálového týdne Autralian Open 2024. Navíc držitelé AO22 a AO23 ArtBall získávají speciální odměny navíc.

Pozadu nezůstává ani Formule 1. Závodní tým McLarren před jednotlivými závody Formule 1 vydává digitální sběratelské předměty ve formě NFTs. Projekt běží na blockchainu Tezos a kdo nasbírá NFTs ke všem 23 závodům sezóny, které se jezdí na pěti různých kontinentech světa, bude mít šanci vyhrát hodnotné odměny. Mezi nimi například zážitek z některého závodu v následujícím roce, podepsané plakáty od závodníků stáje McLarren nebo online setkání se CEO závodní stáje McLarren Zakem Brownem.

Návrh Bez Názvu (5)

Hudební průmysl

Společnost Warner Music Group, která patří mezi tři největší nahrávací společnosti na světě (vedle Universal Music Group a Sony Music), navázala spolupráci s Polygonem. Společně vytvořili akcelerátor, který finančně podporuje vývojáře přicházející s projekty a aplikacemi na pomezí hudby, technologií a web3. Jejich aktivity jsou zaměřeny na podporu komunit umělců a fanoušků, inovací v prodeji vstupenek, digitální sběratelství, tvorbu decentralizovaných řešení hudební produkce a distribuce, integrace gamingových prvků do hudby a mnoho dalšího.

Své blockchainové aktivity vyvíjí i jednotliví umělci a hudební skupiny. Například Mike Shinoda, frontman skupiny Linkin Park. Na blockchainu Tezos spustil projekt Ziggurats, jehož cílem je navázat bližší vztah s fanoušky a zároveň experimentovat s moderními technologiemi. Fanoušci, kteří si zakoupí NFT projektu (každý týden běží aukce o jeden nový kus), tak získají přístup k exkluzivní hudbě, která je k dispozici pouze na webových stránkách projektu, přístupový klíč do discord komunity Mika Shinody, možnost účastnit se speciálních soutěží a získat digitální sběratelské předměty. Každé NFT je originál. Jedná se o audiovizuální NFT vygenerované z nového umění a hudby Mika Shinody.

Módní průmysl

Robloxu, jedné z nejoblíbenějších her současného světa, si kupujete postavy, tzv. virtuální avatary. Jejich vzhled nemá vliv na hru. Pouze na to, jak se prezentujete. Roblox můžete hrát zdarma, a přitom generuje obrovské příjmy z prodeje avatarů. Tím, že lidé tráví v digitálním světě čím dál tím více času, tak i digitální móda (vzhled a oblečení avatarů) nabírá na důležitosti. Stává se tak stejně skutečným tržním segmentem jako tradiční fyzická móda.

Některé kolekce lze využít pouze v digitálním světě, jiné přinášejí takzvanou „hybridní módu“ propojenou s fyzickým světem. Kolekci můžete nosit jak v reálném, tak i ve virtuálním světě jako NFT. V Českém prostředí před rokem vyšel výborný článek MISI K., který mapoval trendy v oblasti digitální módy a podrobně popisoval aktivity některých módních značek.

NFT přináší i vstupenku do komunity budované okolo dané značky. Louis Vuitton svou web3 přítomnost rozšířil o spuštění vlastního discordu pro komunikaci se svou komunitou. Značky se tak dostávají blíže ke svým zákazníkům, budují s nimi vztah a vytvářejí si tím nový prodejní kanál směřující přímo k jejich zapáleným příznivcům.

Návrh Bez Názvu (7)

Díky tomu, že fanoušci vlastní NFT dané značky, podílí se tím i na jejím úspěchu či neúspěchu. Když se značce daří, roste cena NFT, které drží. Když se nedaří, hodnota NFT klesá. Fanoušci tak mají motivaci svou značku o to více podpořit.

Společnost Tiffany ve spolupráci s CryptoPunks (což je NFT kolekce patřící pod největší NFT značku YugaLabs) vydala 250 unikátních šperků inspirovaných kolekcí CryptoPunks. Jeden vycházel na přibližně 1,2 milionů Kč. Během 20 minut byly vyprodány.

Ve světě digitální módy se můžeme setkat se sportovními značkami jako jsou Nike a Adidas, ale i značkami luxusní módy jako je Prada, Gucci, Ralph Lauren a mnoha dalšími.

Veřejné instituce

Rumunská pošta vydala ve spolupráci s Národním institutem pro výzkum a vývoj informatiky ICI Bukurešť NFT kolekci „Svědectví z minulosti: Tváře odporu za komunistického režimu v Rumunsku“. NFT zobrazují 8 disidentů, kteří jsou oceněni v kampani „Důstojnost a odvaha“. Sběratelské známky ve formě NFTs vydala i Německá pošta.

V roce 2022 byl spuštěn první semestrální univerzitní vzdělávací program vedený plně v metaversu. Jednalo se o vzdělávací program kyperské University of Nicosia. Tato aktivita byla dokonce oceněna jako nejlepší vzdělávací projekt v oblasti blockchainu a kryptoměn v Evropě. Ocenění udělovala Mezinárodní asociace věrohodných blockchainových aplikací (INATBA). Velmi dobrý dojem v dané soutěži zanechala i česká účast. Do úzkého výběru mezi čtyři nejlepší vzdělávací projekty Evropy byl nominován i český zástupce. Jednalo se o vzdělávací pořad KryptoTime českého tvůrce Vládi Pinkera známého pod jménem KryptoVláďa, který se umístil na krásném druhém místě!

Média

Společnost Bullish vedená bývalým prezidentem NYSE koupila internetový krypto magazín CoinDesk. NYSE je zkratkou pro New York Stock Exchange a jedná se o jednu z největších a nejstarších burz na světě. Obchodují se na ní akcie velkých a známých firem, jako jsou Apple, Microsoft, Amazon či Tesla. Jde o jeden ze základních stavebních kamenů tradičních financí.

Pánský časopis GQ vydal kolekci NFTs, která vlastníkům zajišťuje předplatné časopisu, speciální nabídky zboží i přístup k akcím v běžném světě.

Časopis Forbes vydal svůj žebříček 30 pod 30 na blockchainu a v brzké době plánuje další blockchainové aktivity.

Sociální sítě

Telegram spustil vlastní krypto peněženku. Jedná se o platformu, která má přes 800 millionů uživatelů. 

Návrh Bez Názvu (6)

Koncem roku 2022 koupil kryptopozitivní miliardář Elon Musk sociální síť Twitter, která je hlavní sociální sítí, na které se pohybují krypto nadšenci. A rebrandoval ho na sociální síť X.

Reddit v roce 2022 na svou sociální síť zařadil NFTs. Jednalo se o velký úspěch.

Herní průmysl

O zařazení NFTs do svého metaverse uvažuje i herní gigant Roblox. Ve vysílání CNBC to připustil jeho CEO David Baszucki. Roblox je multiplayerovou free-to-play herní platformou, která v roce 2021 měla okolo 200 milionů uživatelů!

Web3 gaming přitahuje známé značky a velcí hráči tradičního herního světa, jako například firma Ubisoft, navazují partnerství s firmou Immutable. Immutable vytváří vývojářskou platformu s řešeními, která mohou využívat jednotlivá herní studia při zapojování blockchainových technologií do svých her.

 

Závěr

S blockchainovými technologiemi si pohrává velké množství známých značek. Článek představuje pouze některé z nich. Mohli bychom pokračovat dalším a dalšími a zmínit se o značkách jako jsou Coca-Cola, Amazon, Walmart, Starbucks a dalších. Využití kryptoměn a dalších blockchainových technologií je velmi široké. Řada značek si to již uvědomuje, a proto testuje jejich možnosti. Kdo zde bude dříve, může získat velkou konkurenční výhodu. Řada značek již buduje. A to jsme stále na samotném počátku možné adopce těchto technologií.  

 

 

Chcete mít přehled o dění ve světě kryptoměn?

Připojte se k odběru novinek a budete pravidelně informováni o nových trendech, událostech a analýzách.

Bitbeli Newsletter

© Copyright 2024, Všechna práva vyhrazena